top of page

Hvorfor skal du fortelle
historier?

Folk velger basert på følelser – ikke bare fakta.

Når du ønsker at kundene eller de ansatte skal bry seg om budskapet ditt, handler det ikke bare om tørre fakta. Det handler like mye om å skape emosjonell kontakt. Vi mennesker tar beslutninger på grunnlag av det vi føler, eller det som bekrefter det vi allerede tror vi vet.

 

Selv om fakta og tall er viktige, er det historiene som fanger og holder på oppmerksomheten. Historier hjelper oss å forstå sammenhenger og gjør det lettere å huske et budskap. De gir mening til dataene og omdanner dem til innsikt.

Hvordan kan du bruke historiefortelling i ditt kommunikasjonarbeid?

Enten du prøver å bygge engasjement internt, presentere visjoner på scenen eller utvikle en kampanje på sosiale medier, er historiefortelling ditt viktigste verktøy. Den hjelper deg å nå ut på en måte som både er tydelig og overbevisende.

Vårt tankesett: Historiefortelling i alt vi gjør

I Med på notene ser vi på historiefortelling som mer enn bare en teknikk eller metode – det er et tankesett. Vi bruker historiefortelling i alt vi gjør, uavhengig av hvilket verktøy vi velger (video, foto, animasjon, lyd, musikk, tekst). Dette gjør at vi kan tilpasse budskapet til ditt mål, din kanal og din unike situasjon.

Vårt tankesett: Historiefortelling i alt vi gjør

I Med på notene ser vi på historiefortelling som mer enn bare en teknikk eller metode – det er et tankesett. Vi bruker historiefortelling i alt vi gjør, uavhengig av hvilket verktøy vi velger (video, foto, animasjon, lyd, musikk, tekst). Dette gjør at vi kan tilpasse budskapet til ditt mål, din kanal og din unike situasjon.

Hvordan historiefortelling kan hjelpe deg:

Engasjere og involvere: 

Enten du skal fremme endringer i organisasjonen, presentere mål på en konferanse eller engasjere folk i en sosial mediekampanje, gjør historien budskapet mer tilgjengelig og minneverdig.

Skape forståelse: 

Historier hjelper folk å forstå hvorfor det de hører er viktig – de kobler informasjonen til noe som føles relevant og ekte.

Bygge eierskap: 

Historiefortelling kan skape eierskap og engasjement, og dermed gjøre at folk både forstår og føler seg investert i det som blir delt.

Praktisk bruk av historiefortelling:

Würths digitalreise er et eksempel på bruken av historiefortelling i forbindelse med jakten på de dyktigste kandidatene. Søket etter kvalifiserte kandidater kan noen ganger fortone seg som et race. Måten du velger å presentere deg for potensielle søkere på, kan være utslagsgivende for både antallet søkere og kvalifikasjonene til søkerne.

Würth digitalreise

Da vi skulle hjelpe Renta med å finne den beste kandidaten til stillingen som regionleder, valgte vi å gjøre noe annerledes. I stedet for å lage en vanlig jobbannonse, brukte vi historiefortelling for å fange oppmerksomheten til de riktige søkerne. Rekrutteringskampanjen, som ble delt både på LinkedIn og Finn.no, tiltrakk seg kvalifiserte kandidater og ga stort engasjement. 

Renta - regionleder

Da hodejeger Andreas Aaberg tok kontakt og ytret ønske om å lage en litt annerledes julehilsning tok det litt av. Vi må innrømme det. Vi endte like så godt opp med å rekruttere vikar til julenissen:

«Blidspent og jovial lederkandidat søkes til uforglemmelig enkveldsgig. Det er en fordel om du kler skjeggvekst, tåler luftige svev og pipestøv. Godt lag med klovdyr hjelper også. God orienteringsevne og barnetekke er derimot en forutsetning.»

Det som var ment som en hyggelig julehilsning til kolleger og samarbeidspartnere endte opp som en virkningsfull rekrutteringskampanje på LinkedIn. Og i tilfelle du undrer, julenissevikar ble det. Men ikke en hvilken som helst vikar, for den best kvalifiserte søkeren på «stillingen» ble en kvinne.

Andreas Aaberg - rekruttering av julenissevikar

Da Betonmast skulle presentere seg på NTNU for å tiltrekke byggingeniørstudenter, brukte de en historiefortellende tilnærming for å få frem hva som gjør dem unike som arbeidsgiver. Denne tilnærmingen resulterte i over 250 studenter som meldte seg på. Det sikret selskapet en rekordstor tilstrømning av kvalifiserte kandidater.

Betonmast rekruttering

Med på notene, Slåbråtveien 35C, 1415 Oppegård, Mobil +47 9008 7990

  • LinkedIn Social Icon
Når historiene dine teller

© Med på notene 2021

bottom of page