
Målet med historiefortelling
Hva ønsker du å oppnå med budskapet ditt? Hva vil du at mottakeren skal gjøre eller hvordan ønsker du at de skal reagere? Ønsker du å skape en umiddelbar respons eller er du ute etter en dypere endring i tankesett og adferd?

Reaksjon er et viktig mål for kommunikasjonen. I sosiale medier ser vi ofte på kommentarer og "likes" som bevis på at budskapet har truffet. På et mer personlig nivå, som i en opplæringssituasjon, kan reaksjonen være at deltakerne er fornøyde med undervisningen.
Men reaksjon alene er ikke nok. Hvis du ønsker mer enn bare en kortvarig reaksjon – hvis du ønsker læring og adferdsendring krever det mer. Det er her historiefortelling kommer inn i bildet.
Hvorfor historiefortelling fungerer
Historiefortelling er det mest effektive verktøyet for å påvirke hvordan folk tenker og handler. Den går rett til hjertet, skaper engasjement og hjelper folk til å forstå hvorfor de bør endre adferd eller støtte en idé.
Historiefortelling handler om endring. Det handler om å skape bevegelse – enten det er i organisasjonen din, på arbeidsplassen eller i samfunnet. Dette er spesielt viktig når du skal formidle strategier, visjoner eller målsettinger som skal tas i bruk på tvers av hele organisasjonen.
Hvordan historiefortelling hjelper i organisasjonsprosesser
Suksess i mange internprosesser avhenger av om du klarer å formidle budskapet på en måte som er forståelig og engasjerende for alle. Å få med seg folk på samme kurs, forstå hvor du vil og hvorfor det er viktig, er avgjørende.








Et eksempel fra Hydro
Da Hydro skulle innføre samhandlingsverktøyet SharePoint, var det viktig for prosjektgruppen å skape eierskap og engasjement blant de ansatte – på tvers av landegrenser. Historiefortelling ble brukt for å gjøre verktøyet relevant og engasjerende, og resultatene ble svært positive.
Hør mer om hvordan historiefortelling ble brukt i dette prosjektet i videoen nedenfor, der Gro Elin Hansen, ansvarlig for digital samhandling i Hydro, deler erfaringene fra prosjektet.
Hydro Project Work: Sharepoint
Tid for å la budskapet synke inn
Det er ikke nok å bare dele et budskap og forvente endring umiddelbart. For at folk skal forstå et budskap, se hvordan det passer inn i deres arbeidshverdag og til slutt ta eierskap til det, trenger de tid til å bearbeide informasjonen. Uten denne tiden for refleksjon, vil selv de beste idéene og intensjonene miste effekten.