top of page

Innholdsmarkedsføring

- skaper du verdi for kundene dine?

Hva er innholdsmarkedsføring?

Enkelt forklart er innholdsmarkedsføring en fellesbetegnelse for det innholdet som du produserer og distribuerer til kundene dine via egne nettsider og i sosiale medier.

 

Den bidrar til å skape kontakt med målgruppen din på en engasjerende og involverende måte. Innholdsmarkedsføringen blir ditt helt unike fingeravtrykk på internett, som kundene forstår betydningen av og setter pris på.

 

På sikt hjelper den deg med å bygge troverdighet og tillit i forhold til budskapet ditt eller merkevaren din.

Hvordan når du fram til en målgruppe som ikke lenger er interessert i å høre på det du selv synes er viktig å snakke om?

Innholdsmarkedsføringens utfordringer

En klar utfordring når du skal jobbe med innholdsmarkedsføring er å skape interesse og oppmerksomhet hos målgruppen som du ønsker å nå ut til. Kundene insisterer nemlig på å bestemme over sin egen tid, hva den brukes på og hva som er givende å høre om.

 

Tenk på at livet i sosiale medier i hovedsak er en eviggående samtale, som «alle» ønsker å delta aktivt i. Det er ikke en arena hvor du på tradisjonelt reklamevis, utelukkende kringkaster viktigheter om deg selv og produktet ditt. Kundene er lei reklamemaset. Mange av dem blokkerer til og med helt for rene reklamebudskaper. 

Finn målet med innholdet ditt

Tenk over hva du vil at kunden skal gjøre, som. f.eks. like, dele, lære, laste ned, melde seg på nyhetsbrev, bestille - eller kanskje ønsker du bare å forsterke bevisstheten om merkevaren din? Uansett hva du velger, ha et klart mål med hva du ønsker å oppnå med innholdet ditt. 

Søkervennlig innhold

Får du ikke den ønskede responsen på innholdsmarkedsføringen din, så betyr det ikke nødvendigvis at innholdet ditt ikke er bra. Det kan tenkes at flaskehalsen befinner seg et helt annet sted. Sørg for at kundene finner fram til deg. Uten kløktig tilrettelegging og spredning av budskapet ditt hjelper det ikke at innholdet er godt.

Tenk muligheter

Undervurder for all del ikke hvilken betydning innholdsmarkedsføringen kan få for medarbeidere, selskapets internprosesser og jakten etter nye kolleger. Tenk muligheter, tenk koblinger, tenk langsiktig - og utnytt for all del de kvalitetene som sosiale medier etterhvert har blitt kjent for.

Har du lyst til å finne ut hvordan du kan bruke historiefortellingen på en mest mulig effektiv måte i kommunikasjonen din?

Eksempler på bruk av video i innholdsmarkedsføringen:

MPN utsagn ny 2.jpg
bottom of page